2020 was een rollercoaster van een jaar. Hoe maak je een switch van on-line naar off-line. Hoe hou je de leerlingen bij de les? Hoe blijf je met elkaar in contact? Alles gebeurt heel privé tussen artistiek team, leerlingen en ouders. En als we iemand missen gaan we op onderzoek uit. Het valt niet altijd mee maar het lukt meestal wel om elkaar “on-line” weer te zien.

Anderzijds hoe blijf je dan zichtbaar voor de buitenwereld? Hoe blijf je innovatief tijdens deze crisis. Nieuw dit jaar waren de drie mooie podcasts onder leiding van Nancy en Kira-Nerys.  Hoe dit zich verder gaat ontwikkelen is nog spannend.

Tussen de twee lock-downs door hebben we heel veel geluk gehad en konden we elkaar weer even LIVE zien het afgelopen najaar. Als kers op de taart was het ook nog mogelijk een heel vreemd jaar met elkaar af te sluiten,  in het bijzijn van een klein publiek. (2 gasten per leerling), via livestream mochten de andere familieleden en kennissen meekijken.

Die eerste livestream was een nieuw avontuur. Met wat telefonisch contact met het thuisfront; waar moet ik inloggen, kan die camera niet wat dichter bij… konden we gedurende de dag nog wat bijstellen. Al doende leert men.

De podcast trok een kleine 300 belangstellenden en de livestreams trok 400 kijkers.

Onze festivals

Drie keer per jaar kwamen al onze leerlingen samen in wat wij onze festivals noemen. Dit jaar was alles anders want het Zomerfestival zou dit jaar in het teken staan van 20 jaar JTSZO. Het thema van alle presentaties was ‘De wereld van familie’.

Men kan smakelijke verhalen verwachten uit Zuidoost: van valse zussen, scheten latende opa’s, etterende familiegeheimen en ruzies over erfenissen. Deze verhalen zijn universeel en moeten door iedere generatie opnieuw verteld worden.
Thuis, daar waar liefde is, of minstens waar zij hoort te zijn. Thuis is waar een kind haar kijk op de wereld bij elkaar puzzelt. Kinderen zien en horen alles, maar wie luistert er naar hun verhalen over zee-rovende oma’s, de theekrans van de knuffels en de donkere enge zolder. Wat is echt en wat is fantasie?

Bij het JTSZO Lentefestival kijken de leerlingen normaal gesproken naar professionele voorstellingen maar op 13 maart heeft het Bijlmer Parktheater, in opdracht van de Gemeente besloten het gebouw te sluiten. Daardoor konden de lessen en het Lentefestival geen doorgang vinden.

Ook het JTSZO Zomerfestival kon geen doorgang vinden. Het jubileumseizoen van Jeugdtheaterschool Zuidoost (JTSZO) dat startte in september 2019 LIVE met allerlei te gekke plannen om de 20ste verjaardag groots te vieren viel in het water. Vanaf half maart ging alles VIRTUEEL. Flexibel en wendbaar als altijd ging het Creatief Team aan de slag en zo werd deze 20ste editie een heel intiem Zomerfestival met een kijkje in de JTSZO “Intelligente Lockdown” keuken. Vanaf de start van het seizoen in het najaar van 2019 werkten alle groepen, van klein (2+) tot groot (20), aan het thema ‘Familie’ want de levensverhalen van onze kinderen zijn de verhalen van nu, van altijd en die van de toekomst. Omdat de school op slot ging werd het fenomeen “on-line” lessen een feit en werden we versneld de digitale/virtuele wereld ingeslingerd. JTSZO leerlingen ontvingen per mail voor het weekend een link naar de oefeningen en opdrachten zodat ze gewoon verder konden werken. De opdrachten werden gegeven door hun eigen docenten.

Er volgde een hele snelle omscholing van contact lessen naar beeld, waarbij we meteen geconfronteerd werden met  een geheel ander spanningsveld tussen docent en leerling, die nu een docent-camera en een scherm-leerling-relatie was geworden.
Familie werd noodgedwongen nog belangrijker dan ervoor want alles moest in de thuisomgeving plaatsvinden.
De ontstane presentaties, vaak in afgeslankte vorm, vertellen de verhalen van de jeugd en jongeren, de ouders en-of verzorgers en de bewoners van de Bijlmer. Thuis, daar waar liefde is, of minstens waar zij hoort te zijn. Thuis is waar een kind haar kijk op de wereld bij elkaar puzzelt. Kinderen zien en horen alles, maar wie luistert er naar hun verhalen over de theekrans van de knuffels en de donkere enge zolder.
Van kinderspel tot toneelspel. Tussen verbeelding en beleving. Wat is echt en wat is fantasie? Wat betekent theater voor ze. Hier en daar worden ook echte familieleden ingezet. Om de rijkdom van het thema tot zijn recht te laten komen maken wij voorstellingen waarin spel, dans en tekst gelijkwaardig zijn.

Wij presenteerden een jubileum ‘anders’, een virtuele rondgang langs alle makers en groepen. Omdat wij theatermakers zijn en geen filmers is het een besloten festival geworden. De L-klas op weg naar hun theater les in het Bijlmer Parktheater legden dit vast in one-minute filmpjes.

Monezra , Tiara, Nancy, Mookie , Laila, Filipe ,Emmanuela, Deshelle ,Suradnya ,Annastacia ,Erin Noëlle, John   

 

On-line filmpjes S-klas 

On-line filmpjes M-klas 

Winterfestival

Het JTSZO winterfestival 2020 vond dit keer plaats op een nieuwe locatie; Kleurstoff. In een periode waarin alles steeds meer online plaatsvindt, was het een groot feest dat het winterfestival dit jaar toch live plaats kon vinden, dit natuurlijk met inachtneming van alle corona maatregelen. Met knikkende knieën en stralende ogen stonden de leerlingen van de 12- groepen onderaan de trap van de locatie. De spanningen die een nieuwe locatie en de komst van publiek met zich meebrengen verdwenen als sneeuw voor de zon in de voorbereidende 15 minuten die de leerlingen met hun docenten hadden. Na het kwartiertje wennen was het toch echt tijd voor de ouders om plaats te nemen en ze een kijkje in de keuken te geven.

Verslag van Wieke Hoekstra:
Als echte piraten namen de leerlingen van theatermix 2+ het publiek mee op hun piratenschip. Onder leiding van Yona, Keisha en Sammi schrobden ze het dek en zeiden ze uit volle borst; Aye Kapitein!

Tegelijkertijd gingen bovenop het dakterras de leerlingen van theatermix 4+ op een winterse kersttocht; tandenpoetsen, warm aankleden en natuurlijk stevig ontbijten. Samen met hun docenten Robbie, Elke en Bo veranderden ze midden in de gure theater sneeuwstorm in allerlei winterse dieren. Na zo’n barre tocht konden ze gelukkig bij terugkomst nog even lekker opwarmen door nog even met z’n allen te dansen.

Niet alleen de allerkleinsten maar ook de leerlingen van 6+ gaven het publiek een kijkje in de keuken. Onder leiding van Yona, Keisha en Sona schitterden de leerlingen in hun eigen gemaakte scènes om daarna ook nog eens al het publiek coronaproof aan het dansen te krijgen met het spel; zit, zit, staan. De leerlingen, maar ook het publiek stonden te glunderen!

De leerlingen van theatermix 8+ namen het publiek mee naar een kerstdiner. Samen met hun docenten Robbie, Elke en Bo werkten ze aan eigen bewegingen vanuit hun hun roots en bedachten ze zelf situaties die binnen families kunnen spelen. Dit kwam tot uiting in verschillende scènes van kerstdiners en humoristische/herkenbare familie situaties.

De 10+ groep van de woensdag presenteerden hun eigen roots quiz. Samen met hun docenten Jeff en Elke, gingen de leerlingen op zoek naar feiten en fabels over hun eigen roots. De weetjes vlogen de toeschouwers om de oren. Omdat de woensdag groep een kleine samenstelling heeft was het extra spannend om te presenteren voor publiek, maar wat deden de leerlingen dit goed!

In de 10+ zaterdaggroep van Adanma, Joshua en Jeff gingen de leerlingen op zoek naar verschillende verhalen vanuit hun eigen roots. Waar zitten de overeenkomsten en waar de verschillen. In een compilatie van tekst, dans en beweging namen de spelers het publiek mee in hun persoonlijke verhalen.

Verslag van Carmen Lamptey
De JTSZO-spelers van de vier 12+ groepen schitterden ook tijdens het JTSZO Winterfestival 2020. In de locatie Kleurstoff werden deze vier presentaties getoond aan een op verschillende podia (boven en beneden), zodat iedereen zich goed aan de corona- veiligheidsmaatregelen konden houden.

De L- groep onder leiding van Yahmani, Robbie en Rellie presenteerden op het podium boven op het dakterras van Kleurstoff. Met veel energie, enthousiasme en opgewekte spelers startte deze presentatie waarin de taal en o.a. ABN- Nederlands aan het licht werd gebracht. Er zat een rap in de presentatie waarin het alfabet van A-Z aan straattaal werd gekoppeld. Deze rap zorgde voor interactie met de toeschouwer, aangezien het publiek na afloop moest raden wat de straattaal woorden betekenden.

De M-groep onder leiding van Emèse, Serano en Yona presenteerden op de eerste verdieping. Verschillende onderwerpen als huidkleur, hedendaags racisme, voorbeeldfiguren en idolen kwamen aan bod door middel van tekst en beweging. Alle spelers waren gekleed in zwart, wat zorgde voor een eenheid en suggereerde het gebruik van symboliek in combinatie met de eigen geschreven teksten. De S- groep onder leiding van Sem, Cheyenne en Sona presenteerden in een meer abstractere vorm waar beweging een grotere rol speelde dan tekst. Alle spelers kwamen met tassen op, die ze vulden, oppakten, doorgaven en dit herhaalden. Het gebruik van tempo/ritme was erg goed ingezet en daarnaast speelde het onderwerp: school  en de onderlinge verschillen en vooroordelen een rol. De XS- groep bestaat uit wat minder spelers dan de andere 12+ groepen en is onder leiding van Adanma, Joshua en Monezra. Deze groep presenteerde voorzichtig persoonlijk teksten in een theatraal jasje waarin er gebruik werd gemaakt van beweging. Het publiek van de 12+ presentaties reageerde na afloop erg enthousiast en waren erg dankbaar dat deze presentaties alsnog live zijn doorgegaan.

Routes From Routes

Tijdens het winterfestival speelde ook de voorstelling Routes from Roots van regisseur Nina Haanappel, een scholenvoorstelling met oud spelers van de Jeugdtheaterschool.
Ook Routes from Roots vertrok vanuit het thema Roots en sloot daarom perfect aan bij de presentaties van de andere groepen.

De voorstelling is op maat gemaakt voor een middelbare school in Amsterdam Zuidoost, in samenwerking met de Jeugdtheaterschool Zuidoost, en belicht de belevingswereld van de jongeren uit de wijk, iets wat veel van de leerlingen van de Jeugdtheaterschool óók zijn.
In de voorstelling gaan 4 acteurs met de verhalen van de leerlingen en hun eigen persoonlijke verhalen verder in op hun roots. Wie of wat bepaald wie jij bent? Je ouders? Waar zij vandaan komen? Waar je nu bent? Wat je meemaakt? En wat als je dat niet helemaal zeker weet, is dat dan erg?
De voorstelling sprak hen aan en zij konden zichzelf herkennen in de verhalen die werden verteld.

De spelers waren voor de leerlingen bekende gezichten. Zo is Yona regie assistent bij de M groep, Kira-Nerys oud speler en oudere zus van Erin-noelle uit de L groep en kennen ze Sona en Joshua ook als docenten op de andere groepen. Het was voor hen tof om hun docenten zo in een andere rol te zien en gaf ze ook een boost. De spelers in de voorstelling zijn precies als hen begonnen. Ze begonnen bij JTSZO en zijn verder gegroeid en doorgegaan met hun passie.

Tot zover de JTSZO Festivals

Midzomer Mokum
Om het leven van kinderen en jongeren tot 23 jaar na de coronacrisis en het vele thuiszitten weer wat leuker, gezelliger en ook leerzaam te maken, organiseerde Amsterdam in de zomervakantie van 4 juli tot en met 16 augustus in de hele stad zo ongeveer 700 culturele en sportieve activiteiten: Midzomer Mokum. Alle activiteiten worden uitgevoerd volgens de richtlijnen en kaders van het RIVM, zodat iedereen veilig kon deelnemen. De Jeugdtheaterschool ZuidOost deed ook mee met Summer’s Cool en Summer Hub – Freedom of Expression. Al deze activiteiten zijn onderdeel van Midzomer Mokum. Mede mogelijk gemaakt door Gemeente Amsterdam, Stadspas en AFK.

JTSZO Summer’s Cool 3+
JTSZO presenteerde de vijfde editie van Summer’s Cool. Door het compacter werken met een kleinere groep, kregen de kinderen en jongeren gedurende een week veel meer individuele aandacht en ruimte voor hun eigen verhaal. Dat bleek ook wel nodig na de COVID ervaring die velen hadden gehad. Verder was er een intensiever contact met de ouders door ruimte voor gesprekken en de gezamenlijke warming up. Zaterdag 18 juli 2020 werd het project afgesloten met een presentatie  voor publiek van 18.00 tot 18.30 uur en een BBQ.

Docente Wieke Hoekstra maakte een kort verslag: Een klok, een hoedenmaker, een hartenkoning en Alice die maar steeds groter en kleiner werd. Tijdens Summer’s cool 2020 (5e editie) waanden de leerlingen tussen de 4 en 12 jaar oud zich in de wondere wereld van Alice. De leerlingen werkten rondom dit thema aan verschillende activiteiten: beeldend, sport/spel/dans en theater. In de ochtend zag je de leerlingen 4+ en 6+ ronddansen en theaterspelen in Heesterveld en in de middag waren de 8+ en 10+ leerlingen aan de beurt. Deze hele week werd er toegewerkt naar een filmpresentatie. Op zaterdag leidden de oudere leerlingen (8+ en 10+) de presentatie met live scene’ s in en hebben de ouders in groepen genoten van de filmpresentatie, de after movie en een BBQ.

JTSZO Summer Hub – Freedom of Expression 16+
Tijdens de Summer Hub van maandag 3 t/m vrijdag 7 augustus werkten de deelnemerse in één week tijd aan theaterskills en podiumtechnieken. Ze werden uitgedaagd op spel en maken. Kom met je creatieve ideeën en we gaan daarmee aan de slag. Met onze partner dgai.nl maakten ze kennis met de disciplines spoken word, tracks, beats maken en Ableton/DJen. Elke generatie kent muzikale helden die te vroeg zijn heengegaan, maar een belangrijke plek in onze playlist en hart hebben gestolen. De jongeren van JTSZO gaan aan de slag met het ontwikkelen van een eigen club voor hun muzikale helden. Als afsluiter gingen ze op vrijdag 7 augustus kijken naar de Guerilla voorstelling ‘Het eeuwige leven’ in Lola Bae, in dezelfde week op locatie gemaakt met jongeren van JTSZO o.l.v. Theatermakers Nina Haanappel en Carmen Lamptey in Amsterdam Zuidoost in opdracht van de Jeugdtheaterschool Zuidoost.

De voorstelling gaat over het feit dat het ieder moment kan gebeuren. Misschien verzwik ik mijn enkel bij de volgende stap, val ik precies met mijn nek op iets scherps waarbij mijn slagader wordt geraakt en ik in 180 seconden doodbloed. Misschien krijg ik een kauwgompje aangeboden door mijn buurman, neem ik deze aan, en precies op het moment als hij de hoek om is, komt het terecht in mijn luchtpijp en stik ik. Misschien loop ik wel een virus op. Om deze redenen kies ik voor het eeuwige leven. Gewoon, omdat het kan.

OPEN DAGEN 2020
Omdat er in september een nieuw seizoen gaat beginnen en we willen iedereen van 2 tot 19 jaar laten zien en proeven wat de Jeugdtheaterschool Zuidoost te bieden heeft. De dag en het tijdstip van de proeflessen komen overeen met het lesschema. We vragen vooral onze oud-leerlingen en degenen die zich hebben ingeschreven om te komen. Jullie weten zelf hoe leuk het is en (her)kennen vast nieuwe sterren die graag elke week mee willen naar de lessen. Ook handig als papa en mama willen carpoolen!

Terwijl de kinderen de lessen volgen is er thee en koffie voor de ouders en is er gelegenheid om in gesprek te gaan met ons creatief team: de hoofddocenten Carmen en Wieke, Kayleigh van de ledenadministratie en onze gastvrouwen Withney, Nancy en Kira-Nerys. Het zijn allen “ervarings-deskundigen”, ooit waren zij zelf leerlingen. Onze directeur Irene Lips loopt ook rond, mocht u geïnteresseerd zijn om een bijdrage aan de school te leveren. Dat kan op vele manieren.

Auditie dag zondag 13 september
Ben jij tussen de 12 en 19 jaar oud en is theater maken jouw droom? Dan nodigen wij je uit voor onze auditie dag op zondag 13 september van 12.00 tot 17.00 uur. Je krijgt les in allerlei spel- en bewegingsvormen. Aan het einde van de dag weet jij waar je in uitblinkt en kun je je inschrijven voor één van de theaterklassen van JTSZO.
S-Opleidingsklas: heb je ervaring maar mis je nog skills om in een productiegroep te spelen en wil je daar graag naar toe werken: in de opleidingsklas gaan we daar mee aan de slag.
Productie vorig seizoen: All Rise
M-Theaterklas: Heb je genoeg ervaring en skills maar ben je nog niet klaar om mee te gaan in het maakproces van een productie, dan kun je in deze klas je mogelijkheden onderzoeken en uitproberen.
Productie vorig seizoen: 00:30
L-Theaterklas: Heb je ervaring, skills en talent in het maken van een theaterproductie dan hoor jij thuis in deze klas.
Productie vorig seizoen: Likes

PODCASTS
In mei presenteerden Nancy en Kira-Nerys  de eerste JTSZO podcast met een leuke Coronaquiz en uitgebreide informatie van alle groepen over de nieuwe invulling van het Zomerfestival /20 jarig bestaan van de JTSZO met als thema ‘Familie’.

In juni werd de tweede JTSZO podcast gepresenteerd. Het Zomerfestival 2020 komt steeds dichterbij! De reporters interviewden deze keer leerlingen Gwen en Ishque én docent Carmen om te vragen hoe ze online theater ervaren! Verder een 7 seconds game! Wie is het snelst om zoveel mogelijk dingen op te noemen binnen 7 seconden? Watch to find out!

Eerst een prachtige aankondiging met de hele podcast crew op een  groot bill board in het Bijlmer Arena Station en daarna ging de nieuwe podcast over het Winterfestival op 5 december om 16:00 uur online. Bekijk hier de derde video-podcast Winterfestival 2020

HKU prijs
Op 9 januari 2020 is de HKU Prijs van de Gemeente Utrecht uitgereikt aan Theaterdocent Emése van der Steen.  De Gemeenteprijs gaat naar een net afgestudeerde HKU’er die het beste afstudeerproject heeft gemaakt met hoge maatschappelijke relevantie. Emése ontving de prijs uit handen van wethouder Anke Klein van de gemeente Utrecht.

Haar scriptie, visie op het vak en drive voor inclusiviteit waren volgens de jury reden om haar de prijs te laten winnen. We zijn er trots op dat de JTSZO voorstelling All Rise onderdeel was van de winst! Gefeliciteerd Emése.

Video impressie van de voorstelling All Rise